70 60 56 63

Hvad er innovation og hvornår opstår det

Der er skrevet mangt og meget om emnet innovation, en søgning på Google rammer ind i ikke mindre end 1.730.000.000 resultater, så det er et emne, der er “on fire”, om jeg så må sige. Men hvad er innovation i 2020´

– Hvad er kravet for, at der er tale om innovation? – Er det nok blot at male et stoleben grønt på en hvid stol og kalde det innovation eller er det en udvikling af en selvflyvende rumraket på solenergi?

innovation, udvikling af en ny idé og dens realisering i praksis.
Der kan fx være tale om nye produkters introduktion på markedet, indførelse af nye tekniske løsninger, rutiner og fremgangsmåder i såvel private som offentlige organisationer, nye samværsformer eller indarbejdelse af nye skikke og adfærdsregler i samfundet.

Det centrale ved en innovation er, at den som ny idé får en faktisk anvendelse.

Kilde – Se mere her

Gyldenshals Ordbog.

innovation - hvad er det der ligger i skuffen
Redskaberne du skal bruge
Jeg vil gerne kaste et værktøj mere ind i puljen! Faktisk hele to sæt værktøjer, som der er anvendelige, når det kommer til at opsamle og ikke mindst udvikle ideer til produkter og services.

Blyanten og Kinabogen
Det er uovertrufne værktøjer i kampen mod bedre innovation. Det bedste du kan gøre er at skrive, tegne – få følelserne ned på papir eller sikre din visuelle ide i streger og kasser …

Rå skitser der kommer ud på papir, giver fokus på den løsning, der er ved at komme frem, og det er guld værd.

Faktisk er der et udtryk der ofte anvendes; “Jeg har en masse ideer liggende i skrivebordsskuffen“.
– Men findes der noget i den skuffe over hovedet eller er den tom??

Innovation … hvad er innovation

Det er ved at være et forslidt begreb, der er sågar udviklet modeller for, hvordan man skal gør i virksomhederne for kunne styre sin innovation …

Hmmm – jeg gik og troede at innovation var et udtryk for den fri tankes vej til nye løsninger på opgaver og problemer … Men sådan ser alle ikke på sagerne, så det skal være mit bidrag i debatten om innovation …

Prøv at spørg konkret ind til, hvad det er, der ligger i skuffen, er der overhovedet noget?
– Få købt en Kinabog og læg den i din taske, så du altid har den med dig på vej til jobbet, i bilen, i toget … .Tag den frem og læg den ved siden af din seng, så du har den liggende der, hvis der skulle dukke noget op. Og så det bedste råd af alle … BRUG DEN !

Ideen du fik i badet skriv den ned !! Det er her du vil skabe værdien !! Skriv ned, alt ned. Bare få det ud, måske kan du ikke bruge ideen til noget nu, men måske senere. …

Ja, elektronik skal jo bruges og ja jeg er Apple freak. Så jeg vil gerne nævne Notepad som er en ganske anvendelig løsning, der gør det muligt at skrive på et dokument på alle dine Apple Devices og skrive videre på dem …

Det er super smart og giver en muligheden for at skrive løs alle steder (så længe man har sin iPhone eller andre enheder ved hånden). Men det er dog ikke godt til udvikling af de HELT frie tanker, da den frihed som blyant har på papir ikke findes her …

Hvad fungerer …

Det er vel ikke en betingelse, at en løsning skal fungere før den er innovativ? Mange er foran deres tid, siges det ofte når et projekt fejler grundet at den ydelse, service eller produkt, der har set dagens lys, var lidt for smart til at den slog an. …. Her må jeg sige, at jeg selv har været mere end et par gange … Og den erfaring der har fulgt vil jeg gerne dele; Mine innovationer var ALT for komplekse !!!

Pas på du ikke overinnovere
Det er let at lade sig rive med i tankerne, når ideen bare vokser af sig selv. Når du med entusiasme forklarer og fortæller synes alle, at det er en genial ide, unik og anvendelig!

Den simple innovation er den der vinder
Men pas på, du giver her dine omgivelser, en masse viden om din løsning, og du kan let begejstre alle omkring dig med din glød for netop din nye innovation …. Det du skal tænke på er, at gøre din løsning simpel !! Simpel, simpel og simple.

Alle der er i din tænkte målgruppe skal kunne se formålet med at udfylde, dele på Facebook, bruge denne dims til at fjerne mælkebøtter, eller hvad det nu er, du har fundet på. Værdien skal være synlig og let tilgængelig for din målgruppe at få øje på og let at udnytte.

Løsningen skal uden forklaring kunne give mening for målgruppen, let og intuitivt. Og så skal de naturligvis kunne finde ud af at bruge løsningen uden hjælp!