70 60 56 63

Du at være realistisk omkring dine ideer og innovationer, selv om det kan være svært

Det er bydende nødvendigt, at man indimellem ser sig i spejlet og finder ud af, om ens ide er realistisk, eller om det er tanker, der har bedst af modne lidt mere eller helt blive kasseret.

Lyt til alle der kan bidrage

Når du er i gang med dit projekt, skal du huske at lytte til alle, der kommer med feedback til dig.

Det kan være svært at erkende en fejl, særligt hvis du ikke selv kan se den. Men faktum er, at hvis en kunde vender tilbage til dig med en fejl, så er det en fejl. Måske har du ikke forklaret din ydelse, så den kan forstås?

Måske er det kunden, der har en opfattelse af den lovede funktion, som ikke kommer i mål? Det kan være mange forskellige ting. Men lyt og kom længere.

Pas på med at blive for entusiastisk
Det er klart, at du er motiveret for din idé, men pas på med ikke at blive for entusiastisk, når du går ud og prøver dine tanker af.

Det kan være meget svært ikke at lade sig rive med. Det er endnu sværere for dem, som sidder og lytter på dig, ikke at lade sig rive med, når du selv brænder igennem. Derfor skal du være forsigtig med ikke at give den for meget gas, når du præsenterer dine tanker.

LYT TIL ARGUMENTERNE
Det er SUPER vigtigt, at du lytter til dem, du præsenterer dine tanker for. Pas på med at afbryde, men lyt, lyt og lyt.

Tag det til dig. Der er muligvis ting, som du har overset og det er muligt, at du ikke har gjort din innovation simple nok så den let kan forstås. Derfor er det vigtigt, at du lytter og meget gerne spørger ind til, hvorfor den du præsenterer det for, siger sådan og sådan. Spørg og lyt.

Hjem til laboratoriet
Tag de bedste tips med hjem og tilret din innovation og gør den bedre. Det er her, du skaber værditilvæksten, som du ellers ikke kan få andre steder fra. Lyt, lær, tilret og gentag processen nogle gange.

Når du er nået 80% af vejen, skal du sælge din ydelse til gode kunder mod, at de er beta-kunder og med på at teste sagerne af. Er det til B2C markedet, så tag ud til en god ven eller to og få sat en test op med dem og lad dem bruge sagerne. Lyt til resultaterne og gør så innovationen færdig.

Nogle projekter skal blot lukkes ned

Nogle projekter kræver både tid, energi og økonomiske investeringer, men ikke alle projekter er dømt til succes. Når man bevæger sig ind på nye territorier eller udforsker nye idéer, er det uundgåeligt, at nogle initiativer viser sig ikke at være rentable. Derfor er det essentielt at have klare og realistiske målsætninger for hvert projekt, som man konstant kan vurdere ud fra.

Disse milepæle eller benchmarks hjælper ikke kun med at spore fremskridt, men også med at afgøre, om man bevæger sig i den rigtige retning.
Skulle det ske, at et projekt konstant falder bagud eller ikke leverer de forventede resultater, er det afgørende at tage et skridt tilbage og evaluere. Dette er ikke kun en økonomisk beslutning men også en strategisk én.

Spørgsmålet om, hvorvidt et projekt skal lukkes ned, eller om dets retning skal ændres, er ikke altid let at besvare. Men det er vigtigt at være ærlig over for sig selv og sit team om projektets levedygtighed. Hvis markedet, teknologien eller kundens behov har ændret sig, så er det nødvendigt at tage disse forandringer i betragtning. 

Hvis du mangler en model til drøfte forretningsudvikling ud fra så se videoen og blogggen her

Til tider kan en simpel tilpasning eller prioritering i strategien redde et projekt, der ellers ville være dømt til fiasko. Dette kan betyde at tilpasse produktet, tjenesten eller løsningen for bedre at imødekomme kundernes aktuelle behov og forventninger. Men andre gange kan den bedste beslutning være at lukke projektet ned og kanalisere ressourcerne over i andre mere lønsomme initiativer. 

Afslutningsvis er det vigtigt at huske, at det ikke er et nederlag at lukke et projekt ned. Det er derimod en realistisk tilgang til erhvervslivet. At kunne skelne mellem, hvad der virker, og hvad der ikke gør, er en uvurderlig kompetence, der kan spare en virksomhed for unødige omkostninger og tabt tid.

Vil du gerne have sparing? – Så se mere her …