5 tips til en god start på din på e-commerce arbejdsdag der sikre din vækst

Det er ikke en udtømmende liste, men det det handler om er, at få en rutine der sikrer, at du hele tiden kan følge din forretningsudvikling og ikke mindst, hvordan din webshop klarer sig i forhold til markedet generelt.

“5 tips til en god start på din på e-commerce arbejdsdag – med de rigtige rutiner kan du undgå en masse dobbelt arbejde og få en rigtig god mavefornemmelse for, hvordan din webshop udvikler sig”

Jacob Blæsbjerg.

1. Start med at se på dine Google adwords kampagner

Det er en rigtig god ide hele tiden at holde et vågent øje med dine adwords. Ikke at du hver dag skal optimere, men det daglige klik og inkrementelle ændringer vil give dig et rigtig godt indblik og en god mavefornemmelse af, hvad der konverterer og hvad der ikke konverterer.

 BONUS: Hvis du ikke sælger nok i din webshop, finder du 8 gode tips her 

2.  Tjek din Google Analytics

Brug også her 10 minutter – få en fornemmelse af, hvor den organiske trafik kommer fra. Hvad konverterer? Hvilken landingpage får flest hits? Er der en ændring fra ugen før? Brug lidt tid på tallene.

Det vil være en fordel at tage et kik i din Search controle her også, der er en del information at hente.

Hvis du gør dette hver eneste dag, får du en klar fornemmelse for hvordan de besøgende kommer til din webshop, og ikke mindst om der sider med større afvisningsprocent end andre. (Den skal være så lav som muligt, også kaldet “bounce rate”) .

Sider med en høj bounce rate vil være oplaget at se på, måske er noget der dele af siden der kan forbedres?

Men hvis det fx er en vaske vejledning eller ligende der kan forventes ikke at give videre klik fra den besøgende er alt som det skal være, der er trods alt grænser for hvor meget der kan optimeres.

 

3. Tjek din Facebook og dine øvrige SoMe kanaler 

Det er næsten et must at du hele tiden er vågen omkring din Facebook side. Det er et absolut must, at du i alle tilfælde en gang om dagen er klar til at besvare indlæg eller kommentarerne der måtte være kommet.

Nye opslag og følge med kan være svært at nå …
Det er vigtig og de kan ikke underdrives med vigtigheden af holde øje med de sociale medier, lige så vigtig er det at huske nye opslag og have styr på en strategi der bliver eksekveret.

Hvis du savner overblikket vil jeg anbefale dig se nærmere på tool’et hootsuite.com – Der kan du styre dine kanaler med sikker hold og hele tiden bevare en overblik på en let tilgængelig måde.

 

4. Tjek Google, søg efter konkurrenterne og dig selv

Søg på dine mest oplagte søgeord og fraser. Der vil være en god ide at følge ord og fraser ved en søgning. Det giver både et godt overblik over dine konkurrenter og en mulighed for at se, hvordan du klarer dig i forhold til andre. HUSK dog, at dine søgninger ikke altid er de samme, som dem andre ser.

 

Godt tip – Brug med fordel et tool

Der findes flere rigtig gode værktøjer til dette brug. Her kan bl.a. nævnes wincher.

Wincher giver dig et overblik over din vækst
Med wincher får du mulighed for at holde øje med de søge ord og fraser du ønsker at arbejde med i din SEO, og følge hvor du ligger placeret på Google. Det er godt værktøj, der hurtig og enkelt giver dig en god rapport, og du kan let sætte en PDF der kan blive sendt til dig hver dag med dine nøgle tal.

Det koster ganske vist noget bruge wincher, men når det er sagt er de informationer som wincher giver et rigtig godt grundlag for at arbejde med sin webshop og få et overbliver dine placeringer.

Du får også et rigtig godt overblik over dine konkurrenter. “Toolet” giver dig en let og enkelt måde følge sine konkurrenter. Se mere her

5. Tjek Google Search controle

Hvordan går det generelt med effektiviteten af dit site? Google Search controle er et rigtig godt sted at få et overblik Hvor mange sider har du indexeret? Hvor højt ligger du generelt i søgningerne? Hvilke sider er dine top 10 sider?

Er der advarsler om fejlsider? Det er en god temperaturmåler for dagens sidste punkt på start listen. 

Rigtig god fornøjelsen med de “5 gode morgenrutiner til din webshop der sikre vækst”

Et enkelt bonus tip … et samlet overblik – GRATIS

8 ekstra tips til din webshop til at øge din omsætning 

5 gode morgenrutiner til din webshop der sikre vækst
Hvis arbejder med WordPress / Woocommerce, så vil jeg klart anbefale at du ser i retning af Google’s plugin kaldet “Site kit”.

Det giver dig en rigtig godt overblik over hvordan trafikken flyder til din side, hvilke ord du ranker og bliver fundet på. Din top 10 over de mest besøgte sider mv.

Det er et super tool, der giver et godt overblik.

Du finder dette her