Hvordan skal man bruge et #hashtag og hvorfor?

Hvad er det med det hashtag? – Det er en rigtig god ide at bruge disse # – eller hashtags om man vil, når man arbejder med kommunikation i sociale medier. De er med at sikre at dit opslag bliver fundet.

Hvordan skal man bruge et #hashtag og hvorfor?

Jeg tænker det vil være en god give dig en klarhed over et Hashtag er, og og hvordan man bruger det – Inden vi kaster os ud i hvordan man bruger det rigtig.

Grundlæggende omkring hashtags:

  • Hashtag er navnet på tegnet ‘#’, som vi også kender som ‘firkant’ på telefonen.
  • Hashtag bruges på de sociale medier, men især på Twitter, Instagram, Linked og i voksende grad på Facebook.
  • Her kan man i sine tweets, i teksten til sine billeder på Instagram eller lignende opmærke ord eller sætninger med et ‘#’.
  • Når man gør det, så bliver ordet eller sætningen aktiv. Det betyder, at dit billede, opdatering eller tweet er synligt, hvis andre søger på hashtagget.
  • På den måde kan man samle samtaler om ét emne under ét hashtag eller emneord, det giver dig nogle muligheder når du skal sikre branding af dine produkter, webshops eller virksomhed.
Om #
’#’ bruges til at afmærke emneord. Eksempelvis har dansk politik emneordet #dkpol, mens dansk forskning benytter sig af #dkvid, hvor man kan følge, hvad der sker inden for dansk forskning.

‘#’ kaldes også nummertegnet, da det ofte bruges i stedet for nr. For eksempel hvis en sang har ligget nummer 1 på hitlisten, så kan man i stedet skrive #1.

Om Hasttag fra Wiki

Engelsk Wikipedia - Fri oversat.

Hvornår skal du bruge et # Hastag – Hvergang fristes jeg til at sige “Hvergang”

Du skal bruge et #, også kaldet hastag eller havelåge, når du laver dine opslag på Facebook, Twitter, linkedin etc. Det er relativ enkelt at bruge dem, det eneste du skal gøre er følgende:

#dinvirksomhedsnavn / Brand / ….
#emne
#komplementær emner

Det kunne fx være, at du har en virksomhed, der hedder Hansens og du sælger sko. Så kunne et tag være: #hansens #sko #læder.

Det hele handler om at man bruger sin “eget” hasttag sammen med andre hastags af mere generel karakter. Det giver dig en større mulighed for at blive set af andre der har fx vælger at søge / klikke på et hasttag, og der igennem kommer til at se dit tag.

Lige som du kan være “heldig”, at deltage i nogle diskutioner hvor din målgruppe har valgt at “følge” et generelt hasttag.

Lange hashtags duer ikke, gør det præcist
Ligesom der findes gode, korte og præcise hashtags, så findes der også hashtags der er lange og upræcise og ikke henviser til et bestemt emne, og dermed ikke har noget værdi som andet end en gimmick.

Det vil ikke give dig værdi, da sandsynlighed for at der andre der bruger dette er meget ligge #detgiverikkemeningmedlandghashtages som generelle og gør dit “eget”kort og sigende.

Det gør det lettere at blive fundet
Den funktion som et hashtag har er, at det samler dine opslag et sted. Dvs. at hvis en besøgende klikker på et #hashtag, så vil de komme til et samlet overblik over alle de opslag, der findes med dette hashtag.

Det er meget anvendeligt, hvis du gerne vil promovere din virksomhed og evt. tilbud, blogs eller videoer, der er lavet.

Må jeg bare Hashtagge-løss
Det korte svar er JA. Tag fx “#dkpol”. Det er det mest brugte hashtag i Danmark, og det er ikke eksklusivt. Alle kan bruge det, og der kan komme tweets ind, som slet ikke handler om politik, og det kan blive et problem for en debat. Derfor skal du også selv passe lidt på hvilke tags du bruger selv. Da dit budskab skal give mening i en givet debat.

Jeg tænker der før eller siden kommer en form for regulering af hashtags, så der fx ikke kommer underlige opslag ind i en “stream” på fx “#dkpol”.

Er Hasttags med at forbedre din SEO?
Det korte svar er “ja”. Årsagen er at hashtags hovedsagelig er nøgleord. De hjælper dig med at kategorisere dit indhold og hjælper brugere på sociale medier med at finde det.

 

Få flere tips til din webshop og online kommunikation her