Hvad betyder AIDA
AIDA betyder: Attention, Interest, Desire, Action
Tilsammen giver det dig en mode, som du kan bruge til at bygge din kommunikation op over. Den giver dig de faser som en kommende kunde skal igennem for fx at købe en vare, eller booket et møde med dig, klikke på et link i et søgeresultat eller hvad det nu er du ønsker en given kunde skal gøre.
Oversat til dansk vil modellen hedde: Opmærksomhed, interesse, ønske og handling.
AIDA modellen … TAG DOG ACTION
Husk at spørge efter ordren …
Mange glemmer A = Acion
Mange der sidder og arbejder med salg har en svaghed i deres præsentationer og møder. Det er ikke noget med, at de ikke er fagligt dygtige og de får også delt en masse undervej i deres møder. De ser klare købssignaler, men af en eller anden grund får de ikke solgt så meget, som der ellers ligger i kortene …
De kommunikationsfolk der sidder med kommunikation, der har til hensigt at sælge en vare, laver nogle super flotte sider med pæne og fangende billeder.
Begge skaber de opmærksomhed hos deres emner, (nogle kalder dem kunder, selvom de ikke har købt noget endnu).
De skaber en interesse for deres budskab og et ønske hos deres emne om, at det bestemt er et interessant produkt eller ydelse de får tilbudt. Men så stopper den der, emnet bliver ved med at være et emne og kommer ikke i mål og kan kaldes kunde ..
AIDA modellen
Modellen AIDA er et super enkelt, men rigtig godt værktøj, at arbejde med, når det kommer til at arbejde med tekster på både din SEO, men også dine Adwords-tekster (SEM). AIDA er en forkortelse for Attention, Interest, Desire og Action og er en kommunikationsmodel.
– Attention (dansk: opmærksomhed)
Dette er den del, som fanger øjet. Dette kan være tekst eller billeder. Denne del er normalt placeret i øverste halvdel.
– Interest (dansk: interesse)
Dette er den del, som får læseren til at fastholde interessen.
Desire (dansk: ønske/begær)
– Dette er den del, som får læseren til at ønske, at han/hun havde produktet. Denne del består ofte af en masse positive ord om produkt og hvad produktet kan.
Action (dansk: handling)
– Dette er den del som får brugeren til at købe produktet. Denne del indeholder ofte billeder af produktet og information om, hvor man kan købe produktet.
En anden meget kendt model er de 7 P’er – Find den model her
Hvis du gerne vil have en lidt mere enkle model – så se mere om EFU modellen her
AIDA-modellen - FAQ
Hvad er AIDA-modellen?
AIDA-modellen er en klassisk markedsføringsmodel, der beskriver de fire faser, som en kunde typisk går igennem, når de skal træffe en købsbeslutning: Attention, Interest, Desire og Action.
Hvad betyder Attention i AIDA-modellen?
Attention (opmærksomhed) er den første fase af AIDA-modellen, hvor målet er at fange kundens opmærksomhed og skabe interesse for dit produkt eller din service.
Hvad betyder Interest i AIDA-modellen?
Interest (interesse) er den anden fase af AIDA-modellen, hvor du skal skabe interesse og nysgerrighed hos kunden ved at præsentere dit produkt eller din service på en interessant måde.
Hvad betyder Desire i AIDA-modellen?
Desire (ønske) er den tredje fase af AIDA-modellen, hvor målet er at skabe en stærk følelse af ønske hos kunden ved at vise dem, hvordan dit produkt eller din service kan løse deres problemer eller opfylde deres behov.
Hvad betyder Action i AIDA-modellen?
Action (handling) er den fjerde ogsidste fase af AIDA-modellen, hvor målet er at motivere kunden til at tage handling og købe dit produkt eller din service.
Hvordan kan jeg anvende AIDA-modellen i min markedsføring?
Du kan anvende AIDA-modellen i din markedsføring ved at skræddersy dit budskab til hver enkelt fase i modellen. Start med at fange kundens opmærksomhed og skabe interesse, derefter skab et ønske hos kunden og slut af med at motivere dem til at tage handling. Du kan også bruge AIDA-modellen til at analysere din eksisterende markedsføringsstrategi og se, om den dækker alle fire faser i modellen.
Er der nogle eksempler på virksomheder, der har anvendt AIDA-modellen i deres markedsføring?
Ja, der er mange virksomheder, der har anvendt AIDA-modellen i deres markedsføring. Et eksempel er Apple, der bruger AIDA-modellen i deres markedsføring af iPhones. De fanger kundens opmærksomhed med deres markante og iøjnefaldende reklamer, skaber interesse ved at præsentere de nyeste funktioner og teknologier, skaber ønske ved at vise, hvordan iPhones kan forbedre din daglige rutine og motivere handling ved at tilbyde rabatter og specielle tilbud på deres produkter.