Let tilgængelige tips til din mailmarketing strategi
Mailmarketing strategi er tidligere blevet behandlet på bloggen, men mailmarketing er et emne, der langt fra er udtømt. Her finder du 5 tips til helt enkele mailmarketing strategier som der giver resultet.
Det er alle let tilgængelige tips, som du let kan bruge i din mailmarketing strategi.
1. Genudsend til ikke åbnere – Let og enkelt
Det er en let øvelse i de fleste mailsystemer. Det er en strategi, der godt kan give lidt ekstra, når det kommer til at få flere ordre ud af dine modtagere.
Det er med andre ord en mailmarketing strategi, jeg ville anbefale dig, hvis der er tilbud på produkter, som du sender ud.
Du kan med fordel ændre emnet på din mail, og gerne din preheader, inden du sender den ud igen.
2. Den klassiske måneds mail … nye produkter eller indhold i din shop – Tips til indholdet
Det er bedre at sende én mail om måneden, der har kvalitet, end en mail 4 gange om måneden uden kvalitet. Jeg vil dog anbefale, at du tilstræber en mail hver 14 dag.
Har du en blog så husk endelig at bruge denne i din mailmarketing strategi og indsæt et link til denne og et lille resume eller manchet, om du vil.
Den rigtige frekvens for udsendelser vil være op til dig at finde frem til. Men pointen er, at holde kontakten med dine kunder og fortælle om de produkter eller det indhold der for nylig er blevet tilføjet til din butik.
VIGTIG ! Send ikke en mail bare for at sende en mail, men fordi du har noget på hjertet!
3. Brugerdrevet indhold
Det er ikke altid du har nyt at melde ud
Måske har du noget brugergenereret indhold som billeder eller video?
Det er meget værd i et nyhedsbrev og det vil få dine modtagere aktiveret. Søg lidt og du vil helt sikkert finde noget indhold, der kan bruges.
4. Hvis du gerne vil have leads ændret til kunder
Der er i mange systemer en mulighed for at finde frem til, hvem på din mailliste der endnu ikke er kunde. (Kunder er defineret ved at have fortaget et køb i din webshop).
Send et godt tilbud
En emneline, der kunne hedde; “KØB NU OG FÅ 20% I RABAT”, vil ofte resultere i en større interesse og kan få ikke kunder til at blive betalende gæster i din shop.
I mailen kan du så have en rabatkode til din shop, eller særligt nedsatte vare. Det handler om at trigge det første køb, og få dem ind på din shop og lære dig og din service bedre at kende.
Byg på adfærd
Der er flere muligheder i systemer, hvor man kan bygge flows op der beror på adfærd. Et typisk eksempel er at man laver et flow, hvor der startes med en mindre rabat eller en introduktion til den ydelse eller vare man sælger. Hvor efter der kommer flere mails, typisk med en stigende rabat i fald den givne modtager ikke køber. (Køber vedkommende skal flow naturligvis stoppe af sig selv)
5. En re-engagement eller “kom tilbage” – Win Back, kært barn …
Her er rabatten brugt, for at vinde dine kunder tilbage til din butik. Det er langt billigere at prøve at få kunder der ikke har handlet længe tilbage til din butik, end det er at fange en ny. Det er en gammel kendt sag. Du kan med fordel bruge en rabatkode til at få dine “døde” kunder vækket til “live” igen.
Men PAS PÅ! – Det er ikke en strategi, du skal bruge for meget.
Det vil blot resultere i, at dine kunder vil sidde og vente på din rabatkode, før de handler. Undgå et mønster kunderne kan gennemskue, fx en rabatkode hver den og den dato i måneden, etc. – og begræns.
Sæt en trigger op i din software, der sender en mail ud, hvis der gået mere end XXX – tid fra sidste køb. XXX tid, er din mavefornemmelsen for, hvornår en kunde kan antages som “død” i din forretning.
Sælger du fx blæk til en printer, vil du kende til den generelle genkøbsfrekvensen – prøv at agere efter den.
Ekstra tip – Sæt et “Browse Abandonment” – flow op !
Når de fleste tænker på en flows i forbindelse med Mailmarkering, så tænker man på klassiske flow som også er gennemgået herover.
Men desværre er der alt for mange der glemmer de flows der ligger og venter på at generer en omsætning der bygger på adfærd fra de personer der blot besøger din webshops.
Det lyder måske lidt underligt at et flow bygget op omkring denne adfærd giver et bedre resultat end “tabt kurv”. Men jo flere steder jeg får dette flow bygget op, jo mere peger det i retningen af at det er MERE effektiv.
Som det også fremgår af ovenstående resultat fra en live konto hos Klaviyo, hvor data er over en tidsperiode på 90 dage, at Browse Abandonment viser sig at være mere effektiv. Faktisk ligger den som nr. 2 på liste over de flows der giver mest i omsætning.
Personlig tænker at der mange der bruger kurven som en “ønskeliste” og det at sende denne ønskeliste efter folk er noget de måske endda forventer.
En give person der fx har set på den samme vare flere gange inden for en give periode er måske mere tilbøjeligt til at ville købe når den bliver serveret med en god historie op det rigtige tidspunkt.
Der er flere systemer der har denne mulighed, herunder danske Heyloyalty eller amerikanske KlaviyoSe flere hacks til mailmarketing, webshops og e-commerce her